Oudstenraad

Reinier van Herk

Hoi, wij zijn Reinier en Amanda van Herk. Ik, Reinier, ben geboren op 4 maart 1983 in Streefkerk. Mijn hele leven woon ik al in het mooie Groot-Ammers. Ben opgegroeid in de Hervormde Kerk in Groot-Ammers. Zo rond de puberteit ben ik gestopt met actief naar de kerk gaan, maar de interesse is nooit helemaal weg geweest. Wel was God erg ver weg voor me, en deed ik veel dingen die achteraf beschadigend voor me waren en ook nog eens verslavend.

Tot ik in oktober 2007 tot geloof in Jezus kwam in deze gemeente, en door de jaren heen erg veel herstel en groei heb mogen ontvangen van onze Papa. Mijn ontmoeting met Jezus is het mooiste wat ik ooit heb ervaren. Hoop, herstel, liefde en toekomst heb ik zomaar gekregen. God is goed!

In 2007 heb ik Amanda leren kennen in de gemeente, in 2010 kregen we verkering en in 2011 zijn we getrouwd. Amanda is geboren op 11 december 1983 en opgegroeid in Nieuwpoort en is zo rond haar 18e de baptistengemeente in Groot-Ammers gaan bezoeken. Ook bij haar heeft God een bijna onmogelijk proces van herstel en genezing gebracht. Op 25 december 2013 zijn wij de trotse ouders geworden van onze dochter, Thirza Jaëlle van Herk. Roepnaam Jaëlle.

Als we onze levens zouden moeten samenvatten, blijft alleen nog maar het bekende lied over:

‘Groot is Uw trouw o Heer, mijn God en Vader. Er is geen schaduw van omkeer bij U. Ben ik ontrouw, Gij blijft immer dezelfde. Die Gij steeds waard dat bewijst Gij ook nu.’

Sinds mei 2017 mogen wij als stel mee draaien in de oudstenraad van de gemeente. We ervaren dit als een eer en als een uitdaging vanuit God. Hij heeft ons geroepen, en in afhankelijkheid van Hem mogen we in deze taak staan. Omdat we geloven dat Hij een plan heeft voor ons samen, proberen we hier ook samen invulling aan te geven.

Binnen de gemeente zijn we verantwoordelijk voor het pastoraat, het jeugdwerk en willen we met elkaar gaan bouwen aan het missionaire karakter van de gemeente. We willen ons met de gemeente inzetten voor de oogst die er is en komen zal. Wij verlangen ernaar dat mensen God ontmoeten en in Hem hun bestemming mogen vinden. En zijn vol verwachting van wat God in mensen levens wil gaan herstellen!

Dave Niestadt

Beste websitebezoeker, mijn naam is Dave en ik ben geboren op 6 mei 1984. Samen met mijn vrouw Cilla zijn we sinds september 2018 onderdeel van de oudstenraad van de Levensboom. Wij wonen, samen met onze zonen Finn en Lev, in Groot-Ammers. Mijn ouders hebben mij met veel liefde verteld over wie God is en wat Zijn Zoon de Here Jezus voor ons heeft gedaan. Ook hebben ze mij dit laten zien door hun manier van leven. Wel kwam er een moment, wat ze in de volksmond ook wel de pubertijd noemen, waarin ik eigenlijk niets meer deed met het geloof. Niet dat ik er niet meer in geloofde, maar andere zaken leken veel interessanter. Ondanks dat ik het altijd wel heb geloofd, heb ik wel voor mijzelf onderzocht waarom van al die geloven in de wereld, het geloof waarmee ik was opgevoed het ware geloof zou zijn. Ik ben dan ook erg blij dat God zichzelf op een gegeven moment echt heeft laten vinden, of sterker nog, mij echt heeft ‘gegrepen’. Nieuwsgiering hoe? Spreek me er gerust voor aan, dan vertel ik het graag.

Waarom oudste? Het eerste wat ik zei toen ze mij ervoor vroegen was dat het antwoord nee zou zijn, tenzij het echt heel duidelijk zou worden bevestigd. Eén van de reden hiervoor was dat ik mezelf niet ‘goed’ genoeg vond voor een dergelijke taak. God heeft me laten zien dat ik mag weten dat Hij voor mij uit gaat en mij, al ben ik niet perfect, wil gebruiken. Afgelopen jaar is een enorm mooi jaar geweest waarin ik weer veel heb mogen leren. Daarnaast probeer ik van toegevoegde waarde te zijn voor de oudstenraad en onze mooie gemeente. Ook ben ik erachter gekomen dat iedereen even belangrijk is en, zoals mijn broeders Harmen en Jan ook al aangeven, we met zijn allen één lichaam zijn met ieder zijn eigen specifieke functie en dus inbreng.

Ben je nog nooit bij ons in De Reiger geweest, dan wil ik je bij deze van harte uitnodigen. Wie weet tot aanstaande zondag.

Jan Vonk

Mijn naam is Jan Vonk. Gedurende mijn gehele leven al woonachtig in Goudriaan. In het dagelijks leven getrouwd met Hermineke en thuis werkzaam in de landbouw.

Sinds 2012 mag ik de gemeente dienen als oudste, een taak met veel verantwoording, maar ook een taak die je erg afhankelijk maakt van de hemelse Vader. Als oudste draag ik verantwoording over de taakgroepen aanbidding, gebed en onderwijs. In dit werk word ik gelukkig erg geholpen door de taakgroep leiders, voor mij een bewijs dat de structuur van taakgroepen werkt in onze gemeente.

Zoals iedere gemeente is ook de Levensboom een lichaam. Dit betekent dat er verschillende leden zijn, ieder onmisbaar en uniek, maar ook dat het een bewegend geheel is. Als er beweging in het lichaam is betekent dit dat we ergens naar toe gaan, samen op weg. Gelukkig wijst het Hoofd de weg. Een lichaam waar het Hoofd het voor het zeggen heeft wandelt in het koninkrijk van God en is onderweg naar een eeuwige toekomst.

Voorwaar geen kleine woorden, zeker voor iemand die dit taalgebruik niet echt dagelijks gebruikt. Het betekent gewoon dat ik hoop en geloof dat God de baas is in onze gemeente en als we echt naar Hem luisteren gaat het zoals Hij wil en mogen we rekenen op een eeuwig leven met Hem.

Het besef van wandelen met God is iets dat al heel lang in mijn leven een rol speelt. In de loop der jaren is het zelfs een steeds grotere rol gaan spelen. Opgegroeid in een veilig gezin met nog een zus werd ik al vroeg bekend gemaakt met Jezus en alles wat daarbij hoort. Maar je kunt keurig naar de juiste school gaan, je ouders gehoorzamen en naar de kerk gaan, dat maakt je nog geen christen. Er komt een moment van bewuste keuze. Bij mij ging dat in een geleidelijk proces in mijn tienerjaren. Langzaam groeide het besef dat het allemaal echt waar is, er groeide daarmee een relatie met de levende God. En zoals in iedere relatie groeit dit nog ieder dag. Mijn studietijd en het daarbij behorende studentenleven is ook bepalend geweest. De juiste vrienden op de juiste momenten, dat is eigenlijk ook gemeente zijn.

Ik ben God heel dankbaar dat Hij mij heeft vastgehouden en vast houdt, iedere dag weer. Vanuit die zekerheid wil ik de gemeente dienen en mijn plaats innemen.

Taakverdeling oudsten

AanbiddingJan
DiaconaatRenier
FacilitairDave
FinanciënDave
GebedReinier
JeugdwerkDave
KinderwerkDave
MissionairReinier
OnderwijsJan
PastoraatReinier
PR & CommunicatieReinier
SecretariaatReinier
ZendingJan